Søk

Er det nødvendig å ha nettsider?

Svaret på det er: «Ja, om du ønsker at kundene skal finne deg når de søker etter informasjon». Med Internett har du et kundegrunnlag langt utenfor ditt lokale miljø eller dine eksisterende kunder. Gode nettsider er viktig både for at kunden skal få tak det han eller hun leter etter, uansett om du driver nettbutikk eller kun har en presentasjonsside. Om siden er god og kunden lett får løst sine oppgaver og i tillegg bygger opp under kundens behov og ønsker, tjener du penger og får lojale kunder. Om siden er dårlig, kan det motsatte skje. I den digitale tiden vi er inne i, har du sannsynligvis ikke råd til å ha en dårlig nettside.

Men jeg er jo på Gule sider?

Gule sider og andre typer katalogtjenester har utspilt sin rolle. Google har en svært stor markedsandel, og det er der du må hjelpe kundene til å finne akkurat deg.

Hva kjennetegner gode sider?

  • Siden svarer på kundens behov. Kommer kunden for å lese om en spesifikk tjeneste eller kjøpe en vare? Gjør det så enkelt og tilgjengelig som mulig å finne. Svært få orker å klikke seg rundt på et nettsted for å lete etter noe.
  • Siden er oversiktlig og er lett å navigere på – for kunden. Du kan gjerne mene at siden er oversiktlig og fin, men det er ikke sikkert kunden er enig med deg.
  • Innholdet er slik at kunden forstår det. Vanskelige tekniske uttrykk, stammespråk, dårlig språk og skrivefeil gjør innholdet vanskelig tilgjengelig.
  • Siden har god synlighet på Google på bakgrunn av både teknisk og praktisk søkemotoroptimalisering.
  • Bildene på siden ser bra ut og gir et innbydende og profesjonelt inntrykk.
  • Siden er oppdatert, enten det gjelder åpningstider, ansatte, varer eller artikler.
  • Siden er responsiv og tilpasser seg alle flater, enten det er mobil, nettbrett eller PC.
  • Trafikken på siden overvåkes og brukes til å forbedre siden kontinuerlig.

Hva kjennetegner dårlige sider?

  • Siden er bedriftsorientert og gjerne mer opptatt av å snakke om bedrift, ansatte og omsetning enn hva man kan gjøre for kunden.
  • Navigasjonen er rotete og lite intuitiv
  • Språket er fullt av forkortelser og stammespråk som ikke kunden forstår noe av.
  • Siden er ikke søkemotoroptimalisert, og er dårlig synlig på Google.
  • Bildene på siden er teknisk dårlige og lite innbydende. Det er ikke alltid det ser bra ut med kjøpte stockphotos heller, det kan fort gi et upersonlig og oppstilt preg.
  • Siden er ikke oppdatert. Lite gir et dårligere inntrykk enn en side som fremdeles inneholder påskeåpningstider i juni.
  • Siden er ikke responsiv og tilpasser seg ikke mobile flater. Dette straffer Google, og siden kommer enda lengre ned i søkeresultater.
  • Trafikken overvåkes ikke, og følges ikke opp for å gjøre siden bedre.

Hva kan Spinn Media gjøre for deg?

For å lage og opprettholde en nettside med godt innhold som kunden finner, må man ha kunnskap om hvordan. Spinn Media kan holde introduksjonsforedrag, halvdags- eller heldagskurs for å øke forståelsen og formidle erfaring og praktisk kunnskap om hvordan dette kan gjøres på en god måte. Kontakt oss på hei@spinnmedia.no for tilbud

Legg igjen en kommentar